Meer informatie over de praktijk

Praktijkinformatie

Veel gestelde vragen

Mondgezondheid maakt deel uit van de algemene gezondheid. Ons doel is om u te helpen een optimale mondgezondheid te bereiken en te behouden. Bij onze kennismaking verzamelen wij daarom de noodzakelijke gegevens om uw huidige mondconditie in kaart te brengen en uw wensen te bespreken.

Hiervoor moet de gezondheidsvragenlijst ingevuld worden. Zo kunnen wij zo optimaal mogelijk aan uw verwachtingen voldoen.

Openingstijden

De praktijk is geopend en telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Wanneer buiten deze praktijktijden iets met de beugel gebeurt, krijgt u via ons antwoordapparaat te horen hoe u dit op kunt lossen.

Van vrijdag tot en met zondag kunt u de orthodontistenweekenddienst bellen. Dit nummer staat op het antwoordapparaat van de praktijk. De weekenddienst is een NOODDIENST. Dit betekent dat alleen patiënten met ernstige pijnklachten ten gevolge van de beugel met de dienstdoende orthodontist kunnen bellen. Losse brackets, banden en spalken worden in de weekenddienst NIET vastgezet.

Afspraken

90% van de patiënten in de praktijk zijn schoolgaande kinderen. U zult begrijpen dat het onmogelijk is al deze kinderen buiten schooltijd te behandelen. Afspraken voor een intake consult, herhalingsconsult en lange afspraken zoals plaatsen van apparatuur, verwijderen van apparatuur, reparaties van apparatuur en maken van foto’s en afdrukken worden doorgaans ‘s ochtends gepland, dus onder schooltijd. In de middaguren en na schooltijd worden de controles gedaan van patiënten die al een beugel hebben.

Bij alle afspraken proberen wij zoveel mogelijk rekening te houden met uren die op school makkelijk gemist kunnen worden of eventueel vrij zijn. Wij proberen dit, maar kunnen niet garanderen dat dit altijd lukt. De beugelcontroles zijn in principe één keer per maand. Wat ons betreft is het niet nodig dat u steeds met uw kind meekomt voor de behandeling. Indien nodig nemen wij zeker contact met u op. Mocht u zelf vragen of problemen hebben, dan kunt u altijd met uw kind meekomen om deze tijdens de behandeling te bespreken.

Voor een goed verloop van de behandeling is het belangrijk dat u de gemaakte afspraken nakomt. Indien het niet mogelijk is een afspraak na te komen, is het prettig als u dit op tijd (24 uur van tevoren) doorgeeft, zodat we zo snel mogelijk een nieuwe afspraak met u kunnen maken en daarmee de continuïteit van de behandeling handhaven. Als u zonder bericht niet op uw afspraak verschijnt, kunnen wij u de verloren gegane tijd in rekening brengen.

Kapotte beugels

Als er iets kapot is aan de beugel, dient dit altijd zo snel mogelijk gemeld te worden. We kunnen dan in onderling overleg kijken of de reparatie meteen uitgevoerd moet worden of eventueel kan wachten tot de volgende controle. Ook al is er op de dag van de controle iets kapot, MELD dit altijd VOORAF. Reparaties kosten namelijk extra tijd. Zowel stoeltijd, gedurende de controle, als ook kostbare behandeltijd: door kapotte apparatuur kan een goede vooruitgang van de behandeling geblokkeerd worden, waardoor het niet lukt binnen de afgesproken behandelingsperiode een goed resultaat te bereiken.

Tevens zal elke reparatie die het gevolg is van oneigenlijk gebruik in rekening worden gebracht. Oneigenlijk gebruik is een beugel die kapot gaat door eigen “schuld”. Hierbij valt te denken aan kapotte apparatuur t.g.v. eten, stoeien, sporten, nagelbijten, etc.

Tandenpoetsen

Het is heel belangrijk om gedurende de gehele orthodontische behandeling zeer goed de TANDEN te POETSEN. Bij het plaatsen van de beugel wordt uitgelegd hoe dit het beste gedaan kan worden. Bovendien wordt er bij het plaatsen van de vaste apparatuur ook een poetsfolder meegegeven, waarin stap voor stap het poetsen wordt uitgelegd. Poets altijd de tanden ALVORENS in de STOEL te gaan zitten voor de controle. In de praktijk is een speciale poetshoek aanwezig, waar patiënten hun tanden kunnen poetsen als daar van te voren geen tijd voor is geweest. Vraag indien nodig bij binnenkomst aan de secretaresse de eigen tandenborstel, die in het modellendoosje ligt.

Besmetting

Heb je een koortslip, krentenbaard of hoofdluis dan moet je je afspraak afbellen en een nieuwe afspraak maken.

Heb je de ziekte van PFEIFFER dan moet je dit telefonisch melden. Aan het begin van de besmetting mag je niet komen, later weer wel. Meld dit altijd bij het maken van een afspraak.

Medische gegevens

Voor ieders veiligheid verzoeken wij u om ons steeds te informeren omtrent medische bijzonderheden, zoals zwangerschap, medicijngebruik, ziektes, infecties, afwijkingen, etc.

Privacyregeling en geheimhouding

Patiënteninformatie wordt niet aan derden door gestuurd of verteld zonder overleg met de behandelend orthodontist en met mede weten van de patiënt. Alle informatie blijft binnen het praktijkpand, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts, die de informatie nodig heeft voor medisch onderzoek (verwijzing). Voor onze privacyreglement verwijzen wij u naar onze website.

Klanttevredenheid

Wij meten met regelmaat de klanttevredenheid om op de hoogte te blijven van uw wensen en behoeften. Vanzelfsprekend kunt u deze ook melden bij de secretaresse, assistente en/of de orthodontist.

Facturering

Netpoint Factoring BV verzorgt de facturering voor onze praktijk. Facturering en correspondentie daarover tussen u en Netpoint Factoring zal verlopen via uw e-mailadres, zoals dat in onze administratie bekend is.

Netpoint Factoring verzorgt het indienen van de declaraties voor de behandelingen rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar die bij ons bekend is; ook indien niet 100% vergoed wordt.

Het gedeelte dat niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, wordt door Netpoint factoring bij u in rekening gebracht.

Meningsverschil

Indien u een meningsverschil heeft met uw orthodontist en denkt dat deze aantoonbaar in gebreke is gebleven, zonder dat u dat samen heeft kunnen oplossen, dan kunt u zich richten tot de KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde) en om bemiddeling vragen.

Bereikbaarheid

Indien u ons telefonisch niet kunt bereiken, kunt u uw vraag eventueel stellen per e-mail. Het e-mailadres van de praktijk is info@orthodontistveldhoven.nl

Voor informatie over het gebit: www.allesoverhetgebit.nl

Met vriendelijke groet,

Dr. J.J.G.M. Pilon, orthodontist